Founder
Bernardino da Feltre, Simone Donzelli da Reggio, Grazia da Brescia, Domenico Ponzone
Denominations
Monte di pietà di Reggio
Activity period
1494 - 1930
Location
Nation/Country: Italia - Region: Emilia-Romagna - Province/District: Reggio Emilia - City: Reggio Emilia
History
Founded in 1494, also as a result of the preaching of Blessed Bernardine of Feltre in the city. Its management was entrusted to a congregation of five religious and eight nonreligious. A substantial bequest of Jacopo Roberti de Luca allowed to grant interest-free loans (interest was previously set at 5%). In 1776, the Monte was submitted by Francesco III d'Este to the General Congregation, which administered it through a delegate. Following the Napoleonic restoration, the Monte was aggregated to Congregazione di Carità. In 1930, the Monte was incorporated into Cassa di Risparmio di Reggio.
Activities
Pawnbroking, Bank Deposit, Lending to the private and public sector
Denomination
Monte di pietà di Reggio nell'Emilia
Date
1409-1897
Consistency
Registers and bunchs 798
Archive keeper
Archivio di Stato di Reggio Emilia
Archive keeper link
http://www.archiviodistatoreggioemilia.beniculturali.it
Archival history
Part of documentation is kept at Polo Archivistico del Comune di Reggio Emilia.
Research tools
Il Monte di pietà di Reggio Emilia, Archivio di Stato di Reggio Emilia, 2013 [https://sias.archivi.beniculturali.it/cgi-bin/pagina.pl?TipoPag=strumcorr&Chiave=48409&RicTipoScheda=sdc&RicPag=1&RicSez=inventari&RicVM=inventari&RicIniziaCon=monte%20di%20piet%C3%A0]; Michele Bellelli, Chiara Mussini, Maria Mussini, Gli archivi storici della Cassa di risparmio di Reggio Emilia, del Monte di pietà e dell'Asilo d'infanzia «Pietro Manodori», in «Ricerche storiche», CXI (2011), pp- 137-148.
Bibliography
Giovanni Saccani, La predicazione del b. Bernardino da Feltre in Reggio Emilia, in «Archivum Franciscanum Historicum», 19 (1926), pp. 226-248; Il santo Monte di pietà e la Cassa di risparmio in Reggio Emilia: cinque secoli di vita e di promozione economica e civile, a cura di Giuseppe Adani e Paolo Prodi, Reggio Emilia, Cassa di risparmio di Reggio Emilia, 1994; Federica Boldrini, I Monti di Pietà di Fondazione quattrocentesca in Emilia e i loro capitoli: storie di frati, poteri pubblici e modelli statutari, in I monti di Pietà nel territorio di Ravennatensia: esperienze a confronto, a cura di Maurizio Tagliaferri, Editrice Zoppelli, 2022, pp. 115-162.
Notes
Creation date: 06/05/2019
Last modified date: 03/10/2022